Sunday 14 August 2011

nostalgia rayaku ( part 2 )

salam! 
kembali ke entry tntng raya!
kini , hmpir 11 thun arwah aki menghadap Illahi. 
aku semakin OK dgn family abahku. apa story disebaliknya? 
aku tak mhu critakn sbb ia terlalu pahit untukku.
cukup laa menjadi sejarah dn rahsia peribadiku.
aku takkn sesekali mencritakn blog ni kerana ada bnyk hati yg dijaga.

inginku persembahkan..
NOSTALGIA RAYAKU : part 2.

jika pd part 1 , cerita sedih. 
utk part 2 ni plk , lbih kpd kisah rayaku ktika zaman kanak2.
saja nk kmbalikn semula saat itu dlm blogku ni.
tak aku nafikn , zaman kanak2ku sgt happy!

sebut je raya , pasti perkara pertama yg terlintas kt kpala ni adalah..
DUIT RAYA.
MERCUN.
dua perkara ni menjadi kemestian bagiku.

pakcik2 dan makcik2 ramai. kalau di"combine"kn dgn belah mama dgn abahku , 
lg bnyklah duit raya akn ku "ragut" dri diorang.
mercun? xpyah cakap. dua hri seblum raya , kami ( all sepupu sepapat) akn berkumpul lps time berbuka puasa. berbuka beramai2 mmg best , pasal pe semuanya dah lma xjmpa.
ada yg duk KL , ada yg dkt melaka , kt pahang? xpyh ckp. ada je cousin yg duk kt pahang. tp syg seribu kli syg , kmi jarang jmpa.
bila dah jumpa , pasar borong kt area selayang pon kalah dgn kami.
( hahahaha ) 
kami akn start "berperang" mercun. masing2 xmahu kalah. 
lps tu berlawan plk dgn bdk kg sebelah.
sampai terbakar pokok pisang tu. ( kesian )

pling xbley blaa bila main mercun roket. ada yg jadi , ada jugak yg tak. 
kadang2 tersasar kt rumah sebelah. ( kesian laa sape yg kna )
all the mercun ni pak cik aku yg k'6 yg sponsor. 
bunga api? lg best. sampai terbakar tangan sendiri tu beb!

malam raya , lg laa meriah.
aku xsure laa cam ne thun ni raya.
aku pon xthu lg nk blik temerloh atau bentong.
klau blik rumah wan , dpt kacau dodol. wan buat dodol mmg syok laa!
thun ni adakah aku mengacau dodol lg?
xpasti lg. tp klo boley jgn laa..pnat kot mengacau bnda jadah tu.
isu rendang xpyh nk bilang laa.
klo blik rumah arwah atuk ( sebelah mama ) , aku akn berperang masak rendang dgn makcik2ku.
best gile kot!
tp rendang buatan aku dgn mama ttp TERBAIK bagiku.
sedap hingga menjilat jari ( kata KFC )! 

thun ni pasti ada rendang lg.
xpernah lupa kot. 
tu hidangan wajib bg kami.
tart nenas buatan makcikku dri melaka the best!
kerepek buatan muar hadiah dri acik ayen. 
nk sebut kt sini mmg bnyk. aku sebut yg aku ingt je. hahaha.

acik ary ( mamaku ) buat rendang ayam atau daging.
klo ada rezeki , aku nk jgk tunjuk terror aku di dapur.
jgn pndang sebelah mata ye..aku pon boleh masak jgk.
( cehh , perasan. xde laa pandai sgt. tp thu laa jgk! ) 

part 3? adakah ada? 
*to be continued* 
*awk , sy rindu awk.*

No comments:

Post a Comment