Friday 19 August 2011

DIARI RAMADHAN ( hari ke 19 )

salam hari jumaat!
sihat semuanya?
alhamdulilah..jika semuanya sihat!
aku? alhamdulilah masih boleh dikawal.

hari ni bermula dengan sangat teruk sekali
dimana terjadinya kes....
AKU BANGUN LEWAT KE USRAH!
ceritanya bagaimana?

begini ceritanya..
alkisah aku kunci jam kul 5 pg.
ehh tengok2 aku tak bangun terus.
handphone pula lost not found 
secara tiba-tiba.

alih-alih aku tengok pun menggelupur laa cari my hp tu.
tengok-tengok ada kat bawah katil.
bila masa laa aku baling pulak hp aku tu?
haishhhh..

tengok2 jam dah nk dekat 8 pg.
apa lg , berlari laa aku menuju bilik air.
nasib baik aku niat puasa mlm td , klo tdk xpasal2 aku "cuti" dri puasa.
usrah 3V start kul 8.45 pg.

sudahlah ada presentation dgn grupku yg dibarisi oleh "pakar-pakar ilmu" iaitu...
aiman , hanym , intan dan nadia.
diorang ni mmg best!
berguru dgn mereka beri pengalaman baru buatku.
dapat juga aku berkongsi ilmu dengan mereka.
tp mujurlah..presentation kami berjalan lancar.

aiman sediakn video utk present tersebut sebnyk 5.
ngam2 hbis satu jam.
ok laa tu. hbis je video tersebut , kmi diberi peluang utk memberi conclusion tntng apa yg kami presentkn tu.
apakah video tersebut?

ia tentang social problem yg kian menjadi2 berlaku dlm masyarakat kita lebih2 lg yg beragama ISLAM.
selain itu , juga video tntng gambaran hari akhirat dan gambaran syurga serta neraka.
menarik tak?
mmg menarik pon..sebab itu laa tajuk yg telah madam salina ( lecturer 3V kmi ) diberikn kpd kami.

satu video yg bnar2 menarik perhatian aku iaitu OFFER YOUR PRAYER : YOUR LIFE YOUR CHOICE.
( kalau nk cari , sila cari di you tube. sbb sy pon xingt link tersebut sgt! )
kisahnya tentang 3 manusia yg pada mulanya mati kemudian hidup ( menyesali kehidupan mereka yg tersimpang jauh dari cara hidup Islam ) 
secara tak langsung , video ni membuka mata sebahagian rakan2ku dlm klas usrah kmi.
malah ada yg menangis.
itu tandanya kami berjaya melakuknnya.

sewaktu kami memberikan conclusion masing2 tntng video tersebut , aku seolah2 mendapat kekuatan utk berbicara tntng apa yg berlaku dlm dunia pd hari ini.
kadang2 kita tak sedar yg kita buat silap. 
kadang2 kita tak sedar yg kita adakalanya memilih jalan yg salah.
jasad kita ini hanyalah pinjaman di dunia.
jiwa kita akn kekal selamanya bila akhirat kelak.
bila sampai masanya kita kembali dijemput olehNYA , pasti kita kembali disoal apa yg kita lakukan sepanjang hidup kita.

terus terang , ilmu agamaku masih terlalu cetek lg.
aku masih ingin menimba ilmu seberapa banyak mungkin.
setiap kali selepas solat , aku pasti berdoa agar ALLAH s.w.t teguhkan imanku.
ku ingin tegakkan perjalanan hidupku yg ku lalui penuh suka dan duka.
moga ku mampu bertahan dengan ujian dari DIA. 
aku tahu DIA sayangkan aku sebab itu DIA memberi "test" kpdku.
DIA ingin melihatku adakah ku mampu bertahan atau tidak.

ok..itu sahaja catatan pada hari ini.
moga ibadah puasa kita diterima oleh ALLAH s.w.t.
amin...

p/s : Ya Allah , KAU lindungi aku dari segala seksaan api neraka.
Ku mohon ampun dariMu , Ya Rabbi..

No comments:

Post a Comment